Segueixo dient que és impossible que ens posséssim d’acord en aquest post quan a alguns tan s’els hi en fot que vingui gent de fora a trepitjar-te hi ha impossar-te el seu idioma.
Gent de fora? a qui et vols referir?
Em refereixo a tot el qui vingui a viure a Catalunya i vulgui fer-te parlar el castellà. D'igual manera et parlo dels extrangers que venen aquí i no els dona la gana d'apendre ni català ni castellà i per postre volen que els entenguem en el seu idioma.
Sé molt bé del q parlo. Fa 25 anys els meus pares vivien a Can Rull i la meva mare ja havia tingut que aguantar desprecis quan anava a comprar per les botigues, inclús alguna vegada s'havia tingut que sentir algun comentari desagradable per part de gent que no soportava a qui parlava català en llocs públics, parlo de fa 25 anys, no pas de la Guerra Civil. Aquest motiu d'entre d'altres va ser el punt d'inflexió per tal de que els meus pares amb el meu germà jovenet i jo amb 1 any vinguéssim a viure al centre de Sabadell on el percentatge d'immigració i de delinqüència és el més baix de tota la ciutat.
Un cas similar va ser quan buscava institut per a fer el batxillerat i tot hi haver demanat plaça al IES Vallès i Pau Vila em volien encolomar la plaça al IES Sabadell de Can Rull. Jo immediatament vaig informar-me de quin tipus d'ambient es respirava per aquell institut i curiosament el primer comentari que em va fer la noia de recepció és que en aquell institut la majoria de gent era castellanoparlant tan professors com alumnes. Això de seguida em va fer pensar que possiblement em tocaria apendre la majoria d'assignatures en castellà i va ser quan em vaig negar rotúndament a anar en aquell institut i em van donar plaça a la Escola Industrial q a priori no em va fer un pèl de gràcia degut a la mala fama que tenia però que després vaig agrair considerablement ja que em queia molt més aprop de casa meva i almenys a la banda de batxillerat vaig coincdir amb moltíssima més gent catalana, del centre i sense prejudicis amb el tema idioma.
Un altre cas que podríem parlar és en molts hotels i restaurants on tenen a camarers o camareres que no entenen absolutament res en català. A veure, fins a un cert punt puc tolerar que aquest camarer no es dirigeixi a mi en català perquè porta poc temps aquí i no en sap, ara bé… per quina regla de 3 tinc jo que parlar castellà a una camarera d’un hotel situat al pirineu català? Tinc q canviar jo el meu idioma per culpa de que a l’hotel i portin treballadors/es de nacionalitat búlgara o rumana que no sàpiguen parlar ni català ni castellà hi ha dures penes entenguin el castellà?
Fa anys que vaig a un mateix hotel del Pallars i cada any hi ha el mateix problema. Jo sempre parlo en castellà amb les camareres però arriba un punt q aquest sistema acaba cansant, i de fet més d’un client es negava a parlar en castellà i feia venir a la taula a algú que parlés en català (jo en principi ho criticava però cada cop n’estic més d’acord en fer això). D fet, aquest aquest últim any el problema ja no a existit perquè han portat a vàries camareres nascudes a Balaguer.
Resumint, q només faltaria que un mateix no pogués parlar el seu idioma en el seu país.